Select Page

امروزه دندانپزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار است که برخی از جوانان علاقه‌مند به خواندن این رشته پزشکی هستند. کار یک دندان‌پزشک ترمیم دندان است. دندانپزشکی خود به شاخه‌های مختلفی ازجمله ارتودنسی دندان تقسیم‌بندی می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم چندین روش طبیعی که برای  سلامتی دهان و دندان شما مناسب است را برای شما بیان بکنیم و دیگر نیازی به مراجعه به دندان‌پزشک نداشته باشیم.

دندانپزشکی

اسید فیتیک یک ماده مسدودکننده مواد معدنی و مهارکننده آنزیم است و در غلات، مغزها و دانه‌ها یافت می‌شود و دلیل خطر بالای این ترکیب عدم استفاده از روش‌های قدیمی یا سنتی پخت‌وپز هنگام تهیه حبوبات برای وعده‌های غذایی ما است، زیرا دانه‌های حبوبات باید قبل از پخته شدن تخمیر شوند که این امر اسید فیتیک را از بین می‌برد.

اسید فیتیک باعث عدم تعادل در سطح مواد معدنی می‌شود و بدن را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد، به دلیل ارتباط آن با 80٪ فسفر موجود در حبوبات باعث پوکی استخوان می‌شود، بنابراین علاوه بر ارتباط با سایر مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و روی که از مهم‌ترین عناصر اسکلت بدن (استخوان و دندان) هستند، از جذب آن در بدن جلوگیری می‌کند.

بنابراین، بدن نمی‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود، اما اسید فیتیک باعث می‌شود که این مواد معدنی از بدن فیلتر شده و از بدن دفع شود و اسید فیتیک موجود در غذاها باعث اختلالات گوارشی، کمبود مواد مغذی، از دست دادن اشتها و پوسیدگی دندان می‌شود، برای جلوگیری از این اثر خطرناک، توصیه می‌شود از محصولات کشاورزی برای غلات که اصلاح ژنتیکی شده است خودداری کنید و آن‌ها را با غلات جایگزین کنید. قبل از استفاده دانه‌ها را آلی کرده و خیس کنید یا تخمیر کنید، زیرا این امر می‌تواند محتوای اسید فیتیک را بین 50 تا 100 درصد کاهش دهد.

بیشتر بخوانید … دندانپزشکی در بارداری

از محصولات لبنی و غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده کنید

خوردن لبنیات به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند کلسیم، ویتامین K2، ویتامین D3، منیزیم، فسفر و ویتامین‌های محلول در چربی، به جریان مایعات سالم و سرشار از مواد معدنی کمک می‌کند و باعث سلامتی دهان می‌شود. نوشیدن شیر بز و خوردن پنیر و کره آلی توصیه می‌شود تا بیشترین سود را ببرید.

غذاهای غنی از مواد مغذی

در مورد غذاهای غنی از مواد مغذی، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در چربی هستند که می‌توانید مواد مغذی موردنیاز بدن را از مواد غذایی زیر به دست آورید:

  • غذاهای حیوانی مانند گوشت، آبگوشت، ماهی و تخم‌مرغ.
  • سبزیجات خام، پخته و سبز.
  • شیر و محصولات لبنی.
  • میوه.
  • در مواقعی که تابش خورشید برای شما مضر نیست تا حد ممکن در معرض آفتاب قرار بگیرید.
  • غذاهای غنی از چربی‌های سالم مانند نارگیل، آووکادو، زیتون، روغن کبد ماهی و غلات.
  • آجیل و دانه‌ها.
  • از مصرف غذاهای آماده، بسته‌بندی‌شده و فست فود خودداری کنید.
  • از خمیردندان غنی‌شده با مواد معدنی استفاده کنید
  • خمیردندان‌های غنی‌شده با فلوراید به شکل‌گیری شدید دندان کمک می‌کنند.
  • دهان را با روغن بشویید

شستشو دهان و دندان با روغن میخک، روغن کنجد، روغن جوز هندی یا روغن نارگیل و با یکی از این روغن‌ها صبح قبل از مسواک زدن دندان‌ها و تلاش برای ادامه این کار به مدت 5 تا 20 دقیقه، می‌تواند به پاک‌سازی دهان و لثه کمک کند.

دندانپزشکی

 میخک‌ها

با شستشو دهان و دندان با محلول آب با روغن میخک یا جویدن میخک، این امر به عقیم‌سازی باکتری‌ها و کاهش پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

نمک

محلول نمک می‌تواند رشد باکتری‌ها را کاهش دهد، حفرهای چرک را متوقف کند، دهان را از باکتری‌ها عقیم کند، درد را تسکین داده و التهاب را کاهش دهد.

سیر

می‌توانید از خمیر سیر و نمک استفاده کنید و آن را روی دندان پوسیده قرار دهید یا سیر را بجوید تا پوسیدگی دندان به دلیل اثر ضد باکتریایی از بین برود.

شیرین‌بیان

ترکیبات حاوی شیرین‌بیان از رشد باکتری‌های ایجادکننده پوسیدگی جلوگیری کرده و با استفاده از پودر شیرین‌بیان به دندان‌ها یا استفاده از ریشه‌های خشک شیرین‌بیان به‌عنوان برس و مالش دندان‌ها با آن، رشد باکتری را در دندان‌ها کاهش می‌دهند.

زردچوبه

اثر زردچوبه توانایی آن در از بین بردن باکتری‌ها و کاهش التهاب است. می‌توان با پاشیدن پودر زردچوبه روی دندان یا با مالش دندان و لثه با خمیر پودر زردچوبه و روغن خردل استفاده کرد.

بنفش هندی

به دلیل اثر ضد باکتریایی آن‌که باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود، از طریق مالیدن آب برگ‌های آن به لثه‌ها و دندان‌ها و شستشوی دندان با آب گرم بعد از چند دقیقه، استفاده از چوب‌های بنفش هندی به‌عنوان برس برای تمیز کردن دندان‌ها یا استفاده از خمیردندان حاوی روغن بنفش هندی باعث از بین بردن پوشیدگی و چرک داخل دندان می‌شود.

برگ انگور فرنگی هندی

آنچه به‌عنوان مویز خاردار یا آملا شناخته می‌شود، اثر ضد باکتری و ضدالتهابی آن علاوه برداشتن ویتامین C و اثر آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند لثه‌ها را حفظ کرده و با خوردن روزانه یک عدد از آن، به کاهش پوسیدگی و خلاص شدن از شر بوی بددهان کمک می‌کند.

جوز هندی

پودر جوز هندی مخلوط با روغن میخک می‌تواند از ایجاد حفره‌ها در صورت استفاده سه بار در روزبه مدت ده دقیقه از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

دانه گندم

ازآنجاکه غلات گندم علاوه براثر ضد باکتریایی، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای ایمنی و استحکام دندان‌ها هستند و با نوشیدن روزانه آب آن می‌توانید دهان و دندان خود ار از هرگونه باکتری و پوسیدگی حفظ کنید.

دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: